Svar: Den første grød og mos - 4 mdr.
27. november 2023
Alder:
4 mdr.
Kære Mor G.
Tak for dit brev :) Det er rigtig godt, du skriver, og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.
Din dreng er stadig ikke ret gammel, så det er helt naturligt, at han ikke helt kan finde ud af det med grød og mos. Der er meget stor forskel på at spise af et bryst/flaske og at spise af en ske. Det kræver en helt anden teknik.
Når han spiser af bryst eller flaske, så holder han sin mund i et vakuum omkring bryst/flaske, imens han malker med sin tunge, og han får på den måde mælken ud i munden. Men når han skal spise af en ske, så er der ikke noget vakuum på samme måde, og han skal bruge sine læber og tunge til at styre maden ind i munden. Det er rigtig svært i begyndelsen, og når han så forsøger at "malke" maden, fordi det er denne tungebevægelse, som han er vant til, så får han skubbet maden ud af munden. Når han spytter maden ud, så er det altså ikke fordi, han ikke kan lide det, men fordi det naturligt stadig er svært for ham at spise af en ske:)
Du kan begynde med både grød og mos. Du kan med fordel lave både grød og mos med den mælk, som din dreng er vant til at få, så er smagen ikke så forskellig. Det kan gøre det lettere for ham at vænne sig til det. Du kan med fordel også lave grød og mos lidt tyndere i begyndelsen, så det bliver mere som en tyk cremet suppe. Og gradvist kan du så gøre det lidt tykkere i takt med, at han vænner sig til skeen.
Grød lavet af f.eks. majsmel og boghvedemel giver en fin, blød og cremet konsistens, som er god at starte med. Grød lavet af flager f.eks. hirseflager eller boghvedeflager, giver en mere "fnugget" grød, men det må han også meget gerne få.
Gulerodsmos er fint. Du kan også prøve med mos af f.eks. kartoffel eller blomkål. Han må også gerne få f.eks. broccoli, men det giver naturligt en mere "fnugget" konsistens. Du kan dog fint blande lidt broccoli eller gulerod i f.eks. en kartoffelmos. Vær opmærksom på, at når du laver kartoffelmos, så er det godt at piske mosen og ikke blende den. Hvis du blender den, så bliver den ofte klæg og vil være sværere at spise og ikke smage så godt.
Her i begyndelsen så skal skemaden komme ud over hans vanlige indtag af mælk. Det skal kun gives som smagsprøver, og det er en god idé at give det, når han virker glad og til at have overskud til at prøvesmage. Det handler netop om at smage og ikke om, at han skal spise en masse, og når man starter i 4 måneders alderen, så vil han naturligt have brug for mere tid, og det er helt okay:)
Jeg vil anbefale, at du f.eks. forsøger med lidt grød eller mos til frokost, så han lige nu kun tilbydes skemad én gang dagligt. Når det fungerer til frokost, så kan du begynde at tilbyde lidt grød eller mos om aftenen også. Det vil sige, at når han kan finde ud af teknikken, måske spise ½ dl. grød eller mos, og hans mave også følger fint med, så kan du begynde at introducere det andet måltid. Du må lige nu gerne variere mellem grød og mos, og når han så begynder med skemad 2 gange dagligt, så må du gerne give både grød og mos dagligt, så hans mad på den måde også varieres.
En dagsplan kunne f.eks. se således ud:
Tidlig morgen: Bryst/flaske og sover videre
Formiddag: Bryst/flaske og puttes til formiddagslur
Frokost: Smagsprøver på lidt grød eller mos, vand af kop.
Bryst/flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag: Bryst/flaske
Puttes til dagens 3. lur
Aften: Her introduceres måltid nr. to, når det fungerer til frokost. Indtil da får han bryst/flaske efter behov.
Bryst/flaske og puttes til natten
Sen aften: Bryst/flaske
Midt nat: Bryst/flaske
Som du kan se, så er der i min dagsrytme plads til ca. 8 amninger/flasker, hvilket svarer til, at din dreng skal have mælk ca. hver 3 time. Rytmen er også lavet sådan, at han sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en 3. lur om eftermiddagen.
Måske passer det meget godt i forhold til den rytme, som I allerede har. Det kan også være, at han har behov for mindre mælk og måske spiser ca. hver 4 time i stedet - det er helt okay, det må han gerne. Det er mere for at vise dig, at skemaden kommer ud over hans vanlige indtag af mælk, og at det er helt naturligt, at han stadig har brug for en del mælk:)
Jeg vil også lige nævne, at hvis din dreng ikke rigtigt virker interesseret, og hvis han bliver ked af det, når du tilbyder ham skemad, så er han måske ikke helt parat. Så kan du sagens vente f.eks. 14 dage og forsøge igen:)
Jeg vil anbefale dig at købe min bog "Helens bog om Børn & Mad". I den guides du igennem fra de første smagsprøver og til din dreng kan spise med af familiemaden (0-1.5 år). Der er dagsplaner måned for måned, og du kan også slå op, hvis der er fødevarer, som du er i tvivl, om han må få. Vær opmærksom på at få nyeste udgave fra 2021.
Håber du kan bruge dette lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske