Svar: Den første grød og mos - 4 mdr.

27. november 2023

Alder:
4 mdr.

Kære Mor G.

Tak for dit brev :) Det er rigtig godt, du skriver, og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.

Din dreng er stadig ikke ret gammel, så det er helt naturligt, at han ikke helt kan finde ud af det med grød og mos. Der er meget stor forskel på at spise af et bryst/flaske og at spise af en ske. Det kræver en helt anden teknik.

Når han spiser af bryst eller flaske, så holder han sin mund i et vakuum omkring bryst/flaske, imens han malker med sin tunge, og han får på den måde mælken ud i munden. Men når han skal spise af en ske, så er der ikke noget vakuum på samme måde, og han skal bruge sine læber og tunge til at styre maden ind i munden. Det er rigtig svært i begyndelsen, og når han så forsøger at "malke" maden, fordi det er denne tungebevægelse, som han er vant til, så får han skubbet maden ud af munden. Når han spytter maden ud, så er det altså ikke fordi, han ikke kan lide det, men fordi det naturligt stadig er svært for ham at spise af en ske:)

Du kan begynde med både grød og mos. Du kan med fordel lave både grød og mos med den mælk, som din dreng er vant til at få, så er smagen ikke så forskellig. Det kan gøre det lettere for ham at vænne sig til det. Du kan med fordel også lave grød og mos lidt tyndere i begyndelsen, så det bliver mere som en tyk cremet suppe. Og gradvist kan du så gøre det lidt tykkere i takt med, at han vænner sig til skeen.

Grød lavet af f.eks. majsmel og boghvedemel giver en fin, blød og cremet konsistens, som er god at starte med. Grød lavet af flager f.eks. hirseflager eller boghvedeflager, giver en mere "fnugget" grød, men det må han også meget gerne få.

Gulerodsmos er fint. Du kan også prøve med mos af f.eks. kartoffel eller blomkål. Han må også gerne få f.eks. broccoli, men det giver naturligt en mere "fnugget" konsistens. Du kan dog fint blande lidt broccoli eller gulerod i f.eks. en kartoffelmos. Vær opmærksom på, at når du laver kartoffelmos, så er det godt at piske mosen og ikke blende den. Hvis du blender den, så bliver den ofte klæg og vil være sværere at spise og ikke smage så godt.

Her i begyndelsen så skal skemaden komme ud over hans vanlige indtag af mælk. Det skal kun gives som smagsprøver, og det er en god idé at give det, når han virker glad og til at have overskud til at prøvesmage. Det handler netop om at smage og ikke om, at han skal spise en masse, og når man starter i 4 ...

Annonce

... måneders alderen, så vil han naturligt have brug for mere tid, og det er helt okay:)

Jeg vil anbefale, at du f.eks. forsøger med lidt grød eller mos til frokost, så han lige nu kun tilbydes skemad én gang dagligt. Når det fungerer til frokost, så kan du begynde at tilbyde lidt grød eller mos om aftenen også. Det vil sige, at når han kan finde ud af teknikken, måske spise ½ dl. grød eller mos, og hans mave også følger fint med, så kan du begynde at introducere det andet måltid. Du må lige nu gerne variere mellem grød og mos, og når han så begynder med skemad 2 gange dagligt, så må du gerne give både grød og mos dagligt, så hans mad på den måde også varieres.

En dagsplan kunne f.eks. se således ud:

Tidlig morgen: Bryst/flaske og sover videre

Formiddag: Bryst/flaske og puttes til formiddagslur

Frokost: Smagsprøver på lidt grød eller mos, vand af kop.

Bryst/flaske og puttes til middagslur

Eftermiddag: Bryst/flaske

Puttes til dagens 3. lur

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Aften: Her introduceres måltid nr. to, når det fungerer til frokost. Indtil da får han bryst/flaske efter behov.

Bryst/flaske og puttes til natten

Sen aften: Bryst/flaske

Midt nat: Bryst/flaske

Som du kan se, så er der i min dagsrytme plads til ca. 8 amninger/flasker, hvilket svarer til, at din dreng skal have mælk ca. hver 3 time. Rytmen er også lavet sådan, at han sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en 3. lur om eftermiddagen.

Måske passer det meget godt i forhold til den rytme, som I allerede har. Det kan også være, at han har behov for mindre mælk og måske spiser ca. hver 4 time i stedet - det er helt okay, det må han gerne. Det er mere for at vise dig, at skemaden kommer ud over hans vanlige indtag af mælk, og at det er helt naturligt, at han stadig har brug for en del mælk:)

Jeg vil også lige nævne, at hvis din dreng ikke rigtigt virker interesseret, og hvis han bliver ked af det, når du tilbyder ham skemad, så er han måske ikke helt parat. Så kan du sagens vente f.eks. 14 dage og forsøge igen:)

Jeg vil anbefale dig at købe min bog "Helens bog om Børn & Mad". I den guides du igennem fra de første smagsprøver og til din dreng kan spise med af familiemaden (0-1.5 år). Der er dagsplaner måned for måned, og du kan også slå op, hvis der er fødevarer, som du er i tvivl, om han må få. Vær opmærksom på at få nyeste udgave fra 2021.

Håber du kan bruge dette lidt videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Annonce

Viden om børn:

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder